Anno 2021 zag ik een ontzettend harde meerwaarde in het aanleren van nieuwe communicatie skills. Ik startte de basisopleiding bemiddeling bij MEDIV en groeide uit, na specialisatie, tot erkend bemiddelaar in familiale zaken. Ondertussen mocht ik al enkele bemiddelingsgesprekken faciliteren. Ik moet zeggen: Love the job and love the style.  Corona heeft me zeker doen nadenken wat ik wilde gaan doen in 2022. Mezelf en de praktijk verder ontplooien hoorde daar zeker bij.

Volgende week woensdag is het zover. Dan leg ik op 1 jaar tijd mijn 3e examen af inzake sociale bemiddeling. En elke keer als ik het woord “examen” hoor is het zover.  Verscheidenen belemmeringen komen dan automatisch door mijn hoofd.  Ben ik er wel klaar voor? Ga ik het wel kunnen? Ik moet er niets voor doen om deze woorden uit te spreken tegen mezelf. Uiteraard wil je het certificaat ook wel halen toch?

Niet alleen is dat bij persoonlijk het geval, dat die onzekerheid zomaar komt piepen, maar zo ook dus bij Els. Een klant van me. Els wilde graag kindercoach worden. Maar ze vond de tijd niet, zou ze het zowaar wel kunnen? Of: ik heb al een job en ik zie het niet zitten om aan de zijlijn ook dit er nog eens bij te nemen hoor. Uiteindelijk staat een examen meestal ook op punten. Wat de meeste doet denken aan hun schooltijd. Stress, een droge mond, stotterende woorden die een zin proberen samen te stellen zorgen automatisch voor angstige gedachten. En dan moet de examentijd nog komen.

Blijvend studeren kan helpend zijn. Nog meer kennis opdoen. Of misschien stop je wel te vroeg met het begrijpen leren van wat je in de wereld wilt zetten? Alles kan. Iedereen heeft wel zijn of haar eigen kijk bij het woord “examen”. En vervang het woord gerust in een ander woord waar je een heel boompje over kan opzetten hoor. Het is zo menselijk!

Even terug naar Els. Ik heb Els geholpen door met haar samen “haar gedachten” uit te schrijven. Welke gedachten gaan er allemaal door haar heen? We noteerden ze allemaal en vertrokken bij het einddoel. Dat is namelijk kindercoach worden. Waarom denkt zij dat ze hiervoor gemaakt is? Welke gevoelens komen er naar boven als ze aan het woord kindercoach denkt? Etc. En zo werken we met terugwerkende kracht richting het startpunt. Namelijk vandaag. Hoe staat ze er vandaag tegenover. De puzzel wordt gelegd. Els leerde van zichzelf zo wat haar onzekere kant haar leerde, maar ze leerde eveneens het gevoel herkennen van zekerheid.

Voorbij de dualiteit van deze 2 lag haar passie. Verder kijken door terug te kijken, een stapje terug te nemen. Zichzelf herinneren waarom ze dit allen wilt doen of neerzetten in de wereld.

Op haar nieuw doel, op jouw geluk, op het werk dat je echt wilt gaan doen, omdat het niet als werken voelt. Willen jullie het voorbeeld werkblad graag inkijken hoe je dit zelf wilt gaan uitvissen of ben je bereid je te laten begeleiden via loopbaancoaching? Voel je vogelvrij om een afspraak te maken via www.ellensomers.be/contact